יום שבת, 3 במאי 2008

קשיי כתיבה

קשיי כתיבה בבית הספר
שלבים וליקויים ברכישה ובשימוש בשפה הכתובה.
ליקויי-כתיבה מוכרים בדרגות-חומרה שונות בשלבים שונים של הלימוד (רכישת הכתיבה ומיומנות השימוש בכתיבה). בכיתות א'ב ילדים בעלי ליקויי-כתיבה, מתקשים ברכישת מיומנות-הכתיבה: העתקה מן הלוח, שימוש במחק, הספק. חשוב ביותר, לסייע לילד המתקשה ללמד אותו לכתוב בגבולות יכלתו, ולא לדרוש ממנו מאמץ שיכביד עליו. לעתים קרובות מעמיסים תירגול על ילדים מתקשים ולא מסייעים להם בזאת. חשוב לדעת מתי יש להפסיק לתרגל, מה-הם הגבולות המתאימים לכל ילד, ומה הדרכים החלופיות לסיוע האינדיבידואלי המתאים לו.ילדים רבים מדי ממשיכים לתרגל כתיבה במקום לעקוף את הקושי, מתעכבים במקום להתקדם עם חבריהם ולממש את יכלתם להשתלב היטב בעבודת הכיתה. השלב הראשון קשיים בתהליך לימוד הכתיבה בתחילת כיתה 'א, תיכלול חזותי-שמיעתי-תנועתי (אינטגראציה וויזואלית-אודיטורית-מוטורית). במיומנות בחיי יומיום, קשיים בחינוך לעצמאות ,אכילה מתואמת, הלבשה, נקיון אישי, משחקי-ילדים (הדורשים תיאום תנועתי ושליטה ברגישות למגע). בכתיבת אותיות ומילים, לילדים בכיתה א', התנסות מוקדמת (בדרך-כלל בהעתקת צורות וכתיבת שמם) בגן-הילדים. בתחילת לימודיהם בכיתה א' הם נדרשים להעתיק מן הלוח, אותיות "דפוס", ויש הלומדים מיד את כתיבת אותיות ה-"כתב". מעתיקים מילה, ואחר-כך משפט קצר. ההעתקה מחייבת מיקוד-מבט, שליטה בעבודת כף-היד (הפעלת כוח שרירים מתאים, תיאום ומעבר גמיש בין התנועות), תיאום עין-יד והתאמת המרחק והגודל מן הלוח אל הדף, פיתוח שטף כתיבה גמיש בין אות לאות, בתוך מילה ומשפט כתובכתב המעיד על קשיים, כתב-יד שממשיך להיראות נעדר אחידות ויציבות, יש שהוא גדול, לעתים קטן מאוד חלש, לעתים חזק במיוחד, בלתי-גמיש, יש מקרים של היפוכי-כיוון אותיות ומספרים, השימוש במחק מרובה, והקשיים בולטים גם בזאת.בכתיבת חשבון היפוכי-כיוונים, קשיים בכתיבת ספרות טעויות-סימנים (+, -), קשיים בכתיבת תרגיל, בהעתקת-תרגיל, טעויות ושגיאות-כתיב בחשבון, בנוסף לקשיים שלעיל. אם אחד או חלק מן האיפיונים הללו נשארים ומאפיינים את הכתיבה בהמשך, סביר להניח כי קיים קושי הנובע מליקוי ספציפי (או מליקויים אחדים) בתהליכי למידה.

5 תגובות:

תמרית אמר/ה...

אני מסכימה איתך לגבי העומס שלפעמים עושה יותר נזק מתועלת לילד/ה הלקויי - למידה.
הבעיה שגם בקרב אנשי חינוך יש עדיין המחזיקים בדעות מיושנות והם בעיקר חסידי התרגול הרב.
בשביל זה יש היום הקלות שניתנות לתלמידים אשר מיועדות לתת לילד/ה קביים להצליח ולא התרגול הרב הוא התשובה.
בברכה, תמר

rando אמר/ה...

שלום תמר,
נכון מה שאת אומרת היום נמצאו התאמות לתלמידי לקויי למידה. ונמצאו התאמות מיוחדות לילדים בעלי לקות כתיבה נעזרים בהם במהלך הלמידה בהתאם לבעייה , כמו תוספת זמן לבעלי איטיות רבה בכתיבה, שעתוק בחינה לבעלי כתב משובש ואינו קריא בכלל וכו'.
בברכה, רנדה

אופטומטריסט אמר/ה...

יש קשר בין בעיות ראייה ובעיות קשב וריכוז
לכן כדאי להיוועץ באופטומטריסט בכל בעיה מסוג זה.
דקל- אופטומטריסט.

Unknown אמר/ה...

נזכרתי שבילדות היו לי קשיי כתיבה, ככל הנראה בגלל חוסר ביטחון או קשיי ריכוז - ייתכן בהחלט שמדובר בשילוב בין שני הגורמים. בכל אופן, טיפול בלקויות למידה חשוב מאוד להמשך התפחות הילד, לכן יש לחפש גישה אינדיוידואלית.

Unknown אמר/ה...

תודה רבה על המידע.
אני חושב שהיום הרבה יותר מורים שמים לב ללקויות למידה - איך להתמודד איתן זה הבעיה של ההורים. ברוב המקרים המורים לא רוצים להתמודד עם בעיות כאלה (וזה גם מובן שיש כיתה של 40 ילדים) ולכן הם שולחים את הבעיות אל ההורים.
אני חושב שאנחנו כהורים צריכים לנסות ולשים לב לביות כאהל שמתעוררות, אני יודע שאני מנסה לשבת עם הילדים שלי תמיד על שיעורי בית על מנת שאני יוכל לעזור להם להתמודד אם יש בעיה שמתעוררת ואם במקרה יוצא שאני לא נמצא אז אשתי יושבת איתם.
לבני היו הרבה בעיות עם שגיאות כתיב ולכן שאלתי כמה אנשים שאני מכיר איך להתמודד עם זה. דבר ראשון התחלתי לשבת איתו ולקרוא יותר ספרים, אני יושב לידו וקורא את הספר שלי והוא את שלו. זה שיפר לו את אוצר המילים וגם הוא למד איך לכתוב אותם נכון. כאשר נתקלתי במילים שהוא כותב עם שגיאות כתיב נתתי לו לכתוב אותם שוב ושוב וזה שיפר את הכתיבה שלו משמעותית!